Hopp til hovedinnhold

Brukeropplevelse

Alle i teamet er ansvarlige for at det de lager er av høy kvalitet og har en god iboende brukeropplevelse. Denne siden har som formål å gjøre det enkelt for deg å følge prinsipper og beste praksis for god brukeropplevelse.

Illustrasjon av en person som holder mobilskjerm på kneet sitt

Prinsipper

Digdirs prinsipper for god brukeropplevelse

Prinsipper for brukeropplevelse

  1. Sett brukernes behov først
  2. Skjul kompleksitet
  3. Del opp kompliserte oppgaver
  4. Sørg for at tjenesten er tilgjengelig for alle
  5. Skap helhet
    • Innbyggerne skal få en helhetlig brukeropplevelse.
    • Konsekvent språk og samme gjenkjennbare komponenter på tvers av løsninger.
    • Brukerne skal slippe å lære seg noe nytt dersom de har gjort noe liknende et annet sted.
  6. Bruk etablerte interaksjonsmønstre
    • Følge prinsipper for interaksjonsdesign brukere kjenner fra før.
    • Bruke fellesløsninger og være med på å videreutvikle dem når tjeneste designes.
  7. La brukeren løse oppgaven i den konteksten hvor behovet oppstår

Etterlevelse

Hvordan jobber vi for å ivareta prinsippene?

En viktig del av brukeropplevelsen handler om å stille de riktige spørsmålene på et tidlig tidspunkt.

Brukeropplevelse har to hovedmål:

  • løse riktig problem
  • løse problemet på riktig måte

Viktigheten av Lovmessige Endringer

Det kan fort vise seg at det beste for brukeren er en lovmessig endring istedenfor et skinnende nytt digitalt produkt.


Veien til God Brukeropplevelse

En god start på veien til god brukeropplevelse er å kopiere listen til høyre til Github issuet ditt og svare ut hvert av punktene.


Sjekkliste for Evaluering

  1. Hva er utfordringen?

    • Hvorfor er det viktig å løse?
  2. Hvem er dette for?

    • Hva ønsker brukeren å oppnå?
    • Hva ønsker forretningen å oppnå?
  3. Hva er hypotesene våre?

    • Hvordan måler vi suksess?