Brukeropplevelse
Alle i teamet er ansvarlige for at det de lager er av høy kvalitet og har en god iboende brukeropplevelse. Denne siden har som formål å gjøre det enkelt for deg å følge prinsipper og beste praksis for god brukeropplevelse.
Digdirs prinsipper for god brukeropplevelse
- Sett brukernes behov først
- Skjul kompleksitet
- Del opp kompliserte oppgaver
- Sørg for at tjenesten er tilgjengelig for alle
- Skap helhet
- Innbyggerne skal få en helhetlig brukeropplevelse
- Konsekvent språk og samme gjenkjennbare komponenter på tvers av løsninger
- Brukerne skal slippe å lære seg noe nytt dersom de har gjort noe liknende et annet sted
- Bruk etablerte interaksjonsmønstre
- Følge prinsipper for interaksjonsdesign brukere kjenner fra før
- Bruk fellesløsninger og være med på å videreutvikle dem når tjenesten designes
- La brukeren løse oppgaven i den konteksten hvor behovet oppstår
Hvordan jobber vi for å ivareta prinsippene?
En viktig del av brukeropplevelsen handler om å stille de riktige spørsmålene på et tidlig tidspunkt. Brukeropplevelse har to hovedmål:
- løse riktig problem
- løse problemet på riktig måte
“Det beste produktet kan være det som aldri ble til”
Det kan fort vise seg at det beste for brukeren er en lovmessig endring istedenfor et skinnende nytt digitalt produkt. En god start på veien til god brukeropplevelse er å kopiere listen under til Github issuet ditt og svare ut hvert av spørsmålene.
- Hva er utfordringen?
- Hvorfor er det viktig å løse?
- Hvem er dette for?
- Hva ønsker brukeren å oppnå?
- Hva ønsker forretningen å oppnå?
- Hva er hypotesene våre?
- Hvordan måler vi suksess?
Hvor kan jeg få hjelp?
Vi svarer gjerne på spørsmål og hjelper deg med å evaluere brukskvalitet i løsningen din. Ta kontakt med oss #brukeropplevelse kanalen på Slack, kontakt Design Lead i teamet ditt eller Head of Design dersom teamet ditt ikke har en Design Lead.
Gå til #brukeropplevelse i Slack.
Hva skjer dersom brukeropplevelsen ikke blir ivaretatt?
Vi prøver så langt det lar seg gjøre å gjøre det gøy og enkelt å jobbe med brukeropplevelse og det siste vi ønsker er å eskalere et brudd i brukskvalitet.
I de tilfeller der en eskalering anses som nødvendig følger vi veilederen under. Det første vi gjør når et problem oppstår er å sette en alvorlighetsgrad for brukskvalitsbruddet. Dette gjør vi ved å gjennomføre en “Heuristic Evaluation”.
UX-Lite er en annen metode vi benytter for å evaluere brukskvaliteten i produktene våre. I sammenheng med disse evalueringene kan det oppdages nye brudd som sendes til teamet for vurdering.
Heuristic Evaluation
Vi tar i bruk Nielsen Norman Group sin Heuristic Evaluation for å vurdere alvorlighetsgraden på brudd i brukskvalitet og ser dette opp mot punktene under.
- Frekvens: Hvor ofte oppstår problemet?
- Effekt: Hva er konsekvensen av problemet? Er det enkelt eller vanskelig for brukerne å overkomme?
- Persistens: Er det et engangsproblem eller et gjentakende problem?
- Markedseffekt: Hvilke ringvirkninger skaper problemet og hvilken betydning kan det ha for tilliten til merkevaren?
Funnene blir gitt en karakter (alvorlighetsgrad 0-4):
0. Ingen feil
Ingenting å fikse
- Små kosmetiske feil
Kan fikses dersom det er tid til overs - Mindre brukskvalitetsfeil
Bør fikses, men kan gis en lav prioritet - Store brukskvalitetsfeil
Viktig å fikse og bør få en høy prioritet - Kritiske brukskvalitetsfeil
Essensielt å fikse før produktet lanseres
Tiltak
Hvilke tiltak vi setter i gang kommer an på størrelsen og alvorlighetsgraden til bruddet samt hvor mange team som må involveres for å fikse problemet. Det er alltid ønskelig å løse problemet på lavest mulig nivå.
Nivå 1
Designeren i teamet lager en issue i github, kommuniserer bruddet til teamet og ber om at det prioriteres i henhold til alvorlighetsgradens karakter.
Nivå 2
Dersom bruddet ikke følges opp i henhold til alvorlighetsgrad (nivå 1) eller dersom bruddet må løses på tvers av flere team i produktgruppen følger Design Lead opp bruddet med produktledelsen og produktgruppeleder.
Nivå 3
Følges bruddet fortsatt ikke opp (nivå 2) eller ved brudd som må løses på tvers av flere team og produktgrupper legger Head of Design saken frem for Altinn Decision Forum.
Nivå 4
Ved kritiske brudd der tidligere forsøk (nivå 1-3) ikke gir resultater legger Head of Design saken frem for avdelingsdirektøren og ber om at videreutvikling stoppes frem til bruddet er rettet opp.