Hopp til hovedinnhold

Porteføljesaker

Denne siden forklarer porteføljen sin rolle i flyten for produktutvikling i Digdir.

Opprett tiltak i porteføljen

Hvem som helst som ønsker å drive frem endring kan lage et nytt tiltak i porteføljen. Produktgruppeledere, design lead og sjefsarkitekt er representert i porteføljekontoret. De fungerer som rådgivere for porteføljestyrer, fronter tiltak fra produktgruppe-strategiene og ser etter muligheter for samarbeid på tvers.

Porteføljen gir også innspill til Satsningsforslag og Virksomhetsplan på vegne av leverandørrollen i Digdir, og tar inn tiltak fra tildelingsbrev, Digdir strategi og andre førende dokumenter/OKRer.

Gå til porteføljen

Faser for et porteføljetiltak

  • Ikke startet
  • Problem
  • Konsept
  • Planlegging
  • Implementering
  • Utført

Fordeling av tiltaket

Etter å ha vært gjennom konsept- og planleggingsfasen har du fått beskrevet hvem som er ansvarlig for gjennomføring, hvilke teams som må involveres, hvilke ressurser og midler det er behov for med mer.

Tiltaket fordeles deretter til produktgruppen, teamet / teamene eller arbeidsgruppen som skal gjennomføre arbeidet.

Implementering av tiltaket

Når oppgaven har blitt fordelt ett eller flere teams lages det egne epics i bakcklog til teamet. Disse bruker teamet til å beskrive problemet og løsningen på et overordnet teknisk nivå for så å bryte oppgaven ned i mindre issues som de fordeler seg i mellom for å løse oppgaven.

Gå til team-oversiken

Roadmap

Porteføljen kan peke ned på elementer i roadmap, og elementene i roadmap peker ned på epics i teamene sine baklogs slik at vi får en rød tråd fra opprinnelse til leveranse. Etterhvert som alle relevante element i veikartet er levert settes porteføljetiltaket til Utfør og teamet går over til løpende måling og innsikt for å utbedre løsningen.

Gå til roadmap