DesignThinking
I Digdir bruker vi metoden i utforskende prosjektarbeid, og som en del av arbeidsmetoden til produktteamene. Metodikken gir oss mulighet til å lære før vi lager løsningene, og er veldig nyttig i tidlig fase av utforskende arbeid. Vi anbefaler å kombinere designtenkning med klarspråk. Les mer om hvordan klarspråk kan gjøre arbeidet mer effektivt.
Det finnes ulike brukerdrevne metoder, men DesignThinking er den mest kjente. Mange virksomheter tilpasser metoden til egne behov, men hovedtrekkene i hvordan vi jobber går igjen. Felles for alle variantene er at de er inndelt i faser og at hele forløpet gjerne illustreres med to eller tre diamanter. Designtenkning legger vekt på å
- være tverrfaglig – inkludere hele produktteamet
- ha brukeren i sentrum – involvere brukeren i prosessen
- lage prototyper av ulike løsninger – vise brukerens utfordringer
- teste med brukere og interne – vise hva vi tror vil løse utfordringene
- lære og videreutvikle løsningene hele tiden – iterere (gjenta prosesser)