Hopp til hovedinnhold

Verktøy og informasjonskilder

Det er viktig at vi har god oversikt og kontroll på verktøyene som vi bruker i avdelingen. Dette av hensyn til personvern og sikkerhet, kostnader ved innkjøp, effektiv og sikker bruk/deling av data.

Oversikt over alle systemer finnes i systemoversikten til Digdir på intranett.

Illustrasjon av en person som sitter og leser en bok

Oversikt over informasjonskilder og verktøy

digdir.no

Direktoratet sin informasjonsportal om hva direktoratet tilbyr av tjenester og produkter, konferanser og webinarer som er tilgjengelig på internett for alle.

Intranett

Internt nettsted med informasjon om:

  • Verktøy og tjenester (IT-hjelp, økonomi, melde avvik, tidsregistrering, verneombud m.m)

  • Aktuelt (artikler om interne og eksterne saker som er av interesse for hele Digdir, samt hyggelige ting som skjer i Digdir)

  • Sakslister og referater fra ledermøter og samarbeidet

  • Ansatt og lederportalen

  • Ditt ansettelsesforhold (ferie, permisjoner, sykefravær, tjenestetelefon,)

altinndigital.no

  • Inngangsport til Altinn sine produkter

  • Overordnet beskrivelse, funksjonell beskrivelse og videre lenking til teknisk beskrivelse

  • Kontaktinformasjon for offentlige myndighetsutøvere som ønsker dialog med Altinn

Informasjonsportal med intern driftsdokumentasjon (er ikke åpen for alle)WebS

altinn.studio

Tjenesteutviklingsløsning for Altinn. (Baserer seg på .NET Core, med docker og kubernetes som arkitektur).

Systemer og skytjenester driftes, utvikles og lagres i Azure sky. Der lagres backlogs og boards for Altinn 2. Kildekode:

  • Altinn 3 (Terraform)
  • Altinn 2 (SBL, TUL, mappere, infoportal, etc)
  • Altinn 1 (historikk)
  • bygg, test og deploy (Pipelines)
  • Tester (manuelle)
  • Behovsprosessen

AI dev verktøy for tilgangsstyring blant annet for Azure

samarbeid.digdir.no

Samarbeidsportalen er den primære informasjons- og varslingskanalen fra Digitaliseringsdirektoratet om samarbeidet rundt de digitale fellesløsningene. Digitaliseringsdirektoratet forvalter og drifter Samarbeidsportalen.

github.com/Altinn github.com/Digdir

Nettsted for kode, back log, dokumentasjon, kanban tavle og deling av informasjon.

Works places og kanal som brukes i utvikling, til deling og utveksling av informasjon internt og eksternt.

  • Tjeneste som legger til rette for samarbeid mellom personer som deltar i team som kan bestå av Digdir-ansatte og eksterne personer
  • Kanal mot enkelt-tjenesteeiere for tekniske avklaringer

Verktøyet brukes i mål- og resultatstyring i OKR (Objective & Key Results) metodikken som er et enkelt og effektivt rammeverk.

Metodikken skaper felles forståelse, samhandling og tydelig fokus på de viktigste oppgavene for å nå etatens overordna mål.

  • Brukes til internt og eksternt samarbeid med funksjoner som:
  • Telefon- og videomøter
  • Webkonferanse
  • Chat (med kolleger og team)
  • Intranett

Microsoft 365

Microsoft 365 inneholder en rekke verktøy for produktivitet og kommunikasjon. Brukes som administrativt verktøy: tekst, regneark, presentasjon, datadeling og kommunikasjon m.m.

WebSak+

  • Digdirs saksbehandlings- og arkivverktøy.
  • Digdirs offisielle (og eneste) verktøy for å journalføre og arkivere dokumenter.

Felles datakatalog

Felles datakatalog er det offentlige nettstedet som gir oversikt over beskrivelser av datasett, begrep, api-er, informasjonsmodeller og tjenester.

Verktøy som Service desken bruker i sitt arbeid med behandling av support saker.

Miro er et online samarbeidsverktøy som gjør det mulig å gjennomføre digitale workshops og arbeidsmøter. Det fungerer som et digitalt whiteboard der deltakere kan tegne, jobbe og samhandle.

Portalen til dokumentasjon som understøtter BODs avdeling og rolle som leverandør av fellesløsninger i Digdir. Her finner du beskrivelser av gjeldende organisering og måten vi jobber på når vi utvikler og forvalter digitale løsninger for våre brukere.

Designverktøy for nettsider. Verktøy som kan brukes for å designe og teste nettsider, og at nettsider gjøres interaktivt. Man kan lage en brukertest på ett avgrenset område.

Arbeidsutviklingsverktøy for design (UX) - Modeller, ideer, brukertester

DFØ

DFØ selvbetjening er SAP systemer for tid, lønn, reiseregning og utgifter.

Til bruk i fakturering og regnskap.

System for behandling av fakturaer

Verktøy for å sende meldingsforespørsel om møtedatoer

Verktøy for tilgjengelighetserklæringer

Søkemotor optimalisering. Antall søkeord om det går opp eller nedover, alt teknisk blir fanget opp av verktøyet.

Chat verktøy Zisson med kunder for ABS og servicedesken