Verktøy og informasjonskilder
Det er viktig at vi har god oversikt og kontroll på verktøyene som vi bruker i avdelingen. Dette av hensyn til personvern og sikkerhet, kostnader ved innkjøp, effektiv og sikker bruk/deling av data.
Oversikt over alle systemer finnes i systemoversikten til Digdir på intranett.
Oversikt over informasjonskilder og verktøy
Direktoratet sin informasjonsportal om hva direktoratet tilbyr av tjenester og produkter, konferanser og webinarer som er tilgjengelig på internett for alle.
Internt nettsted med informasjon om:
Verktøy og tjenester (IT-hjelp, økonomi, melde avvik, tidsregistrering, verneombud m.m)
Aktuelt (artikler om interne og eksterne saker som er av interesse for hele Digdir, samt hyggelige ting som skjer i Digdir)
Sakslister og referater fra ledermøter og samarbeidet
Ansatt og lederportalen
Ditt ansettelsesforhold (ferie, permisjoner, sykefravær, tjenestetelefon,)
Inngangsport til Altinn sine produkter
Overordnet beskrivelse, funksjonell beskrivelse og videre lenking til teknisk beskrivelse
Kontaktinformasjon for offentlige myndighetsutøvere som ønsker dialog med Altinn
Tjenesteutviklingsløsning for Altinn. (Baserer seg på .NET Core, med docker og kubernetes som arkitektur).
Systemer og skytjenester driftes, utvikles og lagres i Azure sky. Der lagres backlogs og boards for Altinn 2. Kildekode:
- Altinn 3 (Terraform)
- Altinn 2 (SBL, TUL, mappere, infoportal, etc)
- Altinn 1 (historikk)
- bygg, test og deploy (Pipelines)
- Tester (manuelle)
- Behovsprosessen
Samarbeidsportalen er den primære informasjons- og varslingskanalen fra Digitaliseringsdirektoratet om samarbeidet rundt de digitale fellesløsningene. Digitaliseringsdirektoratet forvalter og drifter Samarbeidsportalen.
github.com/Altinn github.com/Digdir
Nettsted for kode, back log, dokumentasjon, kanban tavle og deling av informasjon.
Works places og kanal som brukes i utvikling, til deling og utveksling av informasjon internt og eksternt.
- Tjeneste som legger til rette for samarbeid mellom personer som deltar i team som kan bestå av Digdir-ansatte og eksterne personer
- Kanal mot enkelt-tjenesteeiere for tekniske avklaringer
Verktøyet brukes i mål- og resultatstyring i OKR (Objective & Key Results) metodikken som er et enkelt og effektivt rammeverk.
Metodikken skaper felles forståelse, samhandling og tydelig fokus på de viktigste oppgavene for å nå etatens overordna mål.
- Brukes til internt og eksternt samarbeid med funksjoner som:
- Telefon- og videomøter
- Webkonferanse
- Chat (med kolleger og team)
- Intranett
Microsoft 365 inneholder en rekke verktøy for produktivitet og kommunikasjon. Brukes som administrativt verktøy: tekst, regneark, presentasjon, datadeling og kommunikasjon m.m.
- Digdirs saksbehandlings- og arkivverktøy.
- Digdirs offisielle (og eneste) verktøy for å journalføre og arkivere dokumenter.
Felles datakatalog er det offentlige nettstedet som gir oversikt over beskrivelser av datasett, begrep, api-er, informasjonsmodeller og tjenester.
DFØ selvbetjening er SAP systemer for tid, lønn, reiseregning og utgifter.